O efektivitě učení a zvládání stresu

Jelikož začalo zkouškové období a vidím, jak strašně moc se někteří z vás stresují, rozhodla jsem se napsat článek o mých osvědčených studijních metodách a o tom, jakým způsobem se snažím zvládat stres. Moje cesta právě začíná, není jednoduchá, vyžaduje energii a čas. Nejsem v ní také ještě dokonalá a neumím si to všechno uspořádat tak, jak bych chtěla a jak píšu, berte to, prosím tak, že bych tak důslednou a klidnou jednou opravdu chtěla být.




Jako první bych se však chtěla věnovat studijním metodám, které mi vyhovují, a které používám:

1. První čtení - mělo by trvat nejdéle
Opravdu, přečíst se to musí vždycky. První čtení bývá obtížné, je to hodně informací naráz, proto vám doporučuji číst pomalu a důkladně. Když něco proletíte očima během dvou minut, nedá vám to tolik, jak když si to přečtete pomalu a zřetelně a snažíte se zapojit také pravou hemisféru a text, který čtete si v mozku převádět do obrazů.



2. Grafická úprava textu - můžete použít u prvního čtení
Někomu vyhovují zvýrazňovače, někomu pastelky či fixy, někomu obyčejná tužka - proti gustu... Když si ty podstatné věci nějakým způsobem zvýrazníte, mozek si je dokáže lépe zapamatovat a udělají se vám takzvané otisky - "přesně vím, na které stránce a v kterém řádku ta informace byla, jen si to nemůžu dobře vybavit."
Dalším způsobem grafické úpravy je vkládání barevných odrážkovačů či papírků s poznámkami, kde si rukou vypíšete ty nejdůležitější body z textu, a když chcete opakovat, chytnete se těch bodů jako osnovy, nebo si na odrážkovače můžete psát poznámky typu - na tohle ses solidně vysrala, zopakovat!!!



3. Druhé čtení a opakování - druhá nejdelší část, projet to opravdu poctivě
Opakování je matka moudrosti. Druhé čtení je rozhodně snadnější a rychlejší než první. Text projedete očima, pojmy jsou vám blízké a víte, o čem to je. Zkrátka netrápíte se, jako na poprvé. Tady přichází chvíle, kdy se snažím po druhém čtení utřídit si v hlavě myšlenky. Chvilku zavřu oči a odpočívám. Pak si představím, že jsem ve škole. Proti mně sedí pan profesor/zkoušející a já si zrovna tuhle otázku vytáhla a mám na ni odpovědět. Začnu hlasitě přeříkávat, co si pamatuju a hraju si takové svoje osobní malé divadlo - samozřejmě krátké, berte to jako rychlou etudu. Na konci se pochválím, že jsem šikovná - protože se chci motivovat k dalším výkonům.
Možná vám to třeba přijde směšné, ale když si uvědomíte, jaké kraviny jste schopni na zkoušce říct, co byste třeba neřekli, kdybyste si to už jednou zkusili odříkat, tak vám to může zachránit známku, ba dokonce i vyhazov. Vy to víte, ale ten vyučující neví, že to víte a neví, jak myslíte to, co mu říkáte. Mám jeden krásný příklad - na zkoušce z anatomie řekl jeden kolega, že "vena cava inferior přechází po průchodu bránicí ve venu cavu superior". Krávovina totální, ale stát se to může. Doma vám garantuju, že to neřeknete, protože jste v klidu nepůsobí na vás tak stres. Netlačí vás to.
Na konci mého krásného monologu opět kouknu do skript a po třetím rychlém čtení si zdůrazním věci, na které jsem zapomněla.



4. Podtrhujte si otázky, které umíte - doplněk, který nezabere čas a je za odměnu
Vytiskněte si zkouškové otázky a podtrhávejte si je vždy, když si myslíte, že je zvládáte tak na A-B. Je to taková krásná odměna a motivace, když vidíte, jak se seznam bude za chviličku zaplňovat a barvit.
Když vám některé otázky dělají problém, ale vy víte, že je víte, udělejte si u nich poznámku, že máte udělat čtvrté čtení.

5. Čtvrté čtení, kreslení a přepis - čtení je velice rychlé, jen projedete očima nejasnosti, kreslení a přepis můžete použít u druhého čtení a čas to zabere individuálně, ale děláte to jen někde
U otázek, které jsou pro vás problematické.
A když přijde fakt problém, zapojím pravou hemisféru na plné obrátky. Opravdu jsem nemohla pochopit v histologii plíce. Nešlo mi to do hlavy a to až do doby než jsem si nakreslila obrázek. Třeba anatomie, ta je celá o kreslení. Kreslení je další otisk do mozku a kdybych si na zkoušce ty plíce vytáhla, nebo ledvinu, nebo lymfatickou uzlinu - kreslím obrázek a vysvětlím to na obrázku, protože podle mě, není nic lepšího.
Přepisuju si i některé problematické otázky do sešitu - například jen ty blbé buňky, které se tam nachází a v jaké formě. To, co je psané, si daleko líp uložím než jen čtený text -ale poznámky!! Nevypisovat romány a nepřepisovat učebnice!!


5. Závěrečné opakování - 2 dny až týden před zkouškou, podle rozsahu
Proces opakování z bodu č. 3 podle podtrhaného zkouškového seznamu zopakovat pár dní před zkouškou se všemi otázkami, aspoň v osnově a stručně - pokud to zvládnete, máte zaručené, že tu zkoušku uděláte, protože vy víte, že to víte! A když zapomenete na nepatrný detail, tak vás navedou, důležitá je POINTA - a na tom vždycky stavějte a ne na blbostech, jako například v anatomii, že slinivka je endo i exokrinní orgán a produkuje inzulín a glukagon - tohle je děti vůbec, ale vůbec nezajímá, zkrátka není to to hlavní. Zmínit to můžete po stavbě a syntopii, nebo se vás na to zeptají, pokud to budou chtít vědět.


Chápu, že to vypadá naprosto šíleně a časově nezvladatelně, ale opravdu to jde. A je to útok hlavně na dlouhodobou paměť, ne na krátkodobou. Mám tu dlouhodobou lepší, protože to, co se mi do hlavy jednou uloží,jen tak nezapomenu, a když ano, velice rychle to v případě potřeby oživím.
V krátkodobé paměti musím hodně lovit, a když se k tomu mám vracet po nějaké době, nevím nic.
Osvědčilo se mi to v biofyzice (na jednu otázku, druhou jsem bohužel jaksi nestihla, nebo respektive jen čtení, protože jsem jí fakt vůbec nerozuměla, ale dopadlo to dobře → odkaz) a taky na anatomii, protože jsem fakt věděla o čem mluvím (ale samozřejmě jsem zase takto důkladně nestihla všechny otázky, bohužel...).
Všechny tyto metody, jde samozřejmě aplikovat i na učení se na maturitu, akorát, že rozsahem učiva to budete mít opravdu mnohem víc přátelské.

U učení na přijímačky bych vynechala ty ústní části, ale snažila se hlavně počítat příklady a procházet to s otázkami z modelovek, abych věděla, že tomu opravdu rozumím. Tam jim totiž nic vysvětlovat nebudete, ale pro sebe to musíte umět. U přijímaček bych si hodně kreslila - vzorce hlavně, aminokyseliny, sacharidy, heterocykly, tak, abyste to všechno uměli aktivně. Když se to naučíte jen pasivně (poznat), může se vám to z té hlavy velmi lehce vykouřit, kdežto když to budete umět aktivně, neuděláte chybu, nebo si tu chybu hned uvědomíte.

A teď ten stres.
Tohle je kapitola až psychologická a každý jsme na tom samozřejmě úplně jinak a máme jiné hladiny, které ještě sneseme a potom ty, které nás naprosto dostanou na kolena a pohltí.
I když vám připadám jako docela klidný a vyrovnaný člověk, občas mívám své vnitřní stavy. Není to teda tak hrozné jak v prváku, ale pořád se musím snažit držet nervy na uzdě a hodně si uvědomovat své dané pravidla.

První krok: Zdravé sebevědomí
Cesta k tomu, zbavit se stresu a hlavně k úspěchu je mít rád sám sebe - "Jsem ŠIKOVNÁ CHYTRÁ holka! Přece tu zkoušku zvládnu. Nebude to zadarmo, musím MAKAT, ale já to DÁM."
Zdravé sebevědomí je důležité. V životě vám ho budou lidi ušlapávat, od malička se dozvíte, že nejste moc hezcí, že nejste ani chytří, že třeba hnusně kreslíte/zpíváte, že z vás nic nebude. Až se dostanete na medinu, přijdou poznámky, že vás vyhodí, že na to stejně nemáte a plno, plno dalších ne moc hezkých věcí - tím vším se už od počátku formuje vaše budoucí JÁ. Pokud je to já ušlapané a přijalo za své ty ošklivé věci, které v životě slyšelo (a ruku na srdce, myslím si, že to zažil každý), nedokáže mít zdravé sebevědomí.
Ale lidi! Dostali jste se na gympl, dostali jste se na medicínu, jste naprosto úžasní mladí chytří a to jakože vážně. Tak si začněte konečně vážit sami sebe - máte obrovskou hodnotu a potenciál - rozvíjejte ho v to dobré, nenechte se pohltit svými rádoby nedostatky, na které rádi poukazují druzí.
(A to i vy ostatní, co nejste na gymplu a medicíně, jen tohle mi třeba přišel vhodný příklad "osobního vítězství) - osobní vítězství VŽDY musíte hledat sami v sobě. Nikde jinde. Pokud je nenajdete vy sami, tak nikdo jiný na světě.
Pokud přijmete to, jací jste za své a víte, že jste DOBŘÍ, a že na to MÁTE, nebudete se dát tolik stresovat.

Na tohle nikdy nezapomenu ♥

Druhý krok: Přijmout všechny možnosti
Náš hokejový trenér Ivan Hlinka vždycky říkával hokejistům, "No co, tak se z toho neposerem!". Když se nezadaří, tak se nezadaří a nic se neděje, uděláte napodruhé.
Ale my to Nagano opravdu vyhráli - a vy tu zkoušku zmáknete!!!
Důležité je přijmout fakt, že i když něco nevyjde, není to konec života a není to žádná prohra, ale jen klopýtnutí. Zkoušky na medině jsou fakt těžké a někdy to nesedne z milion možných důvodů.
"We're not broken just bent... and we can learn to love again."



Jen si, prosím hned nevytvářejte ty nejtragičtější scénáře, jako - půjdu do meziročníku, vyhodí mě ze školy a nesnažte se s tím smířit. Ano, vím, že se říká "čekej horší, doufej v lepší", ale HORŠÍ a ne NEJHORŠÍ. Horší je to, že vás z té zkoušky vyhodí, ale napodruhé ji už určitě uděláte. Tečka, tlustá čára. A proč to říkám? Pochopíte v třetím kroku - protože je to fakt SÍLA.

Třetí krok: Síla myšlenek
Vše, co otisknete v myšlence, to se vám bumerangem vrátí zpět do života. Myšlenky formují naši budoucnost. Údajně to funguje tak, že myšlenky a přání musíte vysílat v pozitivním znění, jako například - vytáhnu si stavbu plic a složení ejakulátu, nebo si vytáhnu to, to to a to.
Neříkejte si, že to a to NEchcete. Protože NE se maže, a vyjde z toho, že to vlastně chcete. A pak si taháte tu největší sračku z klobouku a už vám moc do smíchu není.
Děti, tohle se mi podařilo jak na matuře, tak na anatomii. Otázku, kterou jsem strašně moc chtěla z topografické anatomie bylo regio mammaris. Když jsem otočila papírek, viděla jsem jen to poslední - regio mammaris. A tehdy jsem věděla, že anatomii mám v kapse, i když jsem nevěděla, jestli tam nemám něco z CNS, které jsem opravdu nechtěla a neuměla.
Ty otázky, co chci, si vždy vkládám do myšlenek před spaním - usínám pak hodně klidně a spím dobře.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/a1/e1/17/a1e117025ffa912103cae3cf49c36614.jpg

Čtvrtý krok: Tichá modlitba
Nemusí to být zrovna Otčenáš a nemusíte se modlit k Bohu. Stačí poděkovat za krásný den a za to, co jste se dnes všechno naučili. Na konec vložte vizi dalšího dne a otázky, které si přejete vytáhnout.

http://www.lovethispic.com/uploaded_images/186516-Wake-Up-Each-Day-Be-Thankful-For-Life-Good-Morning.jpg

Pátý krok: Amulety
Něco, co nese energii víry v to, že tu zkoušku uděláte. Ať už jsou to vypitvané sluchové kůstky, přívěšek či oblíbené ponožky, je velice důležité mít amulet, protože my lidé lpíme na fyzických a materiálních věcech - těm pokročilejším a uvědomělejším stačí mít amulet prostě v srdci.
(Teď už si připadám fakt jako čarodějka, :D)



Šestý krok: Uvědomění, uvolnění
Bojíme se jen našich smyšlených představ a fantazií. Ty nás pokládají na kolena, není to nic jiného a není to realita. Realita bude až v den zkoušky a bude přesně taková, jakou si ji uděláme.
V žádné fázi se nestyďte plakat, protože slzy uvolňují napětí a to vy potřebujete. Potřebujete uvolnit přeplněnou hlavu a napětí, které toto všechno ve vás vyvolalo. Pokud dodržujete všechny uvedené kroky včetně studijních metod, nebude to napětí do posledních chvil převládat.
Běhejte - nejlepší způsob na vyčištění hlavy. Mnohem lepší než seriál, knížka - protože zase zatěžujete jen hlavu. Vy jí potřebujete ulevit, takže šup šup ven!!!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a2/1d/d0/a21dd0a73cbd5674c979badfcd091e21.jpg

Sedmý krok: Podpora okolí
"Slova jsou nevyčerpatelným zdrojem magie schopná nesmírně zraňovat, ale i léčit."
A pokud máte kolem sebe ty, kteří vás mají opravdu, ale upřímně rádi, nikdy vás nenechají na holičkách a vždycky se vám budou snažit ulevit a pomoct, utěšit a obejmout, podpořit, dodat sílu a odvahu. Někdo se od okolí distancuje, někdo ho vyhledává. Já to mám tak napůl. Teď v těchto dnech jsem ráda sama s vyplou WiFi. Ale přijde čas, kdy mi podpora od vás, virtuálních lidiček, studentů, fanoušků, přijde velice vhod.
Rodinu a nejbližší okolí do toho teď nepočítám, protože mám to štěstí, že ti mě podporují neustále.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ba/38/9d/ba389dfb856f66497186c4fc5591d616.jpg

Tak to by bylo asi ode mě před zkouškou všechno. Asi by nebylo od věci zmínit, že jsem si nakonec přehodila termín s kamarádkou a mám ji až 16.1. (posunutou o 4 dny). Upřímně, měly jsme to tak v plánu od začátku, protože ona je moc chytrá a moc se učí a já jsem větší flákač, že a ty 4 dny se mi opravdu na dopilování hodí (upřímně doufám, že to všechno stihnu). Mám veeeelkou motivaci to zvládnout a věřím, že se mi to podaří, prostě musí! :)

Mějte se krásně a z celého srdce vám přeji jen to nejlepší.

Zatím nadšená medička

Komentáře

  1. Zase raz krásny článok!
    Ďakujem, pred biofyzikou je každá rada dobrá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc dekuji! Prala bych si vas nejak uklidnit vic ohledne toho testu, ale asi nemam jak 😔 proste to date vsichni!!! Ted ty prvni pokusy budou takove, ze se nevi, co od toho cekat, ale zmaknete to, na 100%!

      Vymazat
  2. Zas raz úžasný článok :) v mnohom plne súhlasím, efektivita učenia a sila myšlienok, úplne ma dostalo ako si to skvele vystihla :) ďakujem :)!
    Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, doufám, že pomůže i ostatním a trochu vás nakopne od toho stereotypu zkouškového :D :)) Jsem moc ráda, že se ti líbí!!

      Vymazat
  3. Oooooo krásný, víš co my prváčci potřebujeme! :)))

    Předem říkám, že jsem se usmála od ucha k uchu, když jsem četla "...jste naprosto úžasní mladí chytří a to jakože vážně." A TO JAKO VÁŽNĚ. Úplně jsem tě viděla, jak mě, nebo kohokoliv jiného, takto podporuješ. :))

    Jinak, ke tvým studijním metodám. Když jsem prvně jen prolítla článek očima a viděla slovo "čtvrté čtení" tak mi málem vypadly. :D 4x?! Ale pak jsem pochopila, jak to myslíš a dobrý. :D Já osobně třeba podtrhávám tužkou, páč potřebuju neustále něco škrtat a psát a tím tu pozornost přitahovat do textu a při každém čtení mi přijde těžké něco jiného, takže gumuju a podtrhávám jako divá. :D A víc mluvím, já totiž při čtení skoro vůbec nevnímám, takže co si neřeknu, jako bych nevěděla. :) Ale jinak jsem ráda, že to dělám "dobře", celkem mě to uklidnilo a můžu s radostí na pivo, vyvětrat hlavu. :D :D O:) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano, bylo to z velké části dělané kvůli vám :D
      Achjo, máš mě teda pěkně přečtenou, jak to tak vidím :))
      Heeej!! Ale to vůbec není tak, že jen tento způsob je "dobře" a ostatní jsou špatně! :D Ať si to každý dělá jak chce a jak mu vyhovuje :) Prostě je to jen takový malý návod pro ty, co tápou a neví, jak to mají dobře skloubit :D :))

      Vymazat
  4. Uzasny clanek ��

    OdpovědětVymazat
  5. Memorix je jedinej důvod mé úspěšné zkoušky z histoly :D jinak krásný článek, přišel zrovna ve chvíli mého hroucení nad zápočtovými testy z fyzioly a genetiky :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale prosím tě, beztak to dáš levou zadní, jako všechno ostatní ;) Ty jsi můj vzor a důvod depresí :D :D :D (samozřejmě vtípek). Hej omg, ať už se té posrané histoly taky zbavím :'( Začínám toho mít plné zuby...

      Vymazat
  6. Krásny článok, ten koniec o sebavedomí a pozitívnom myslení je fakt pravdivý. Ja som na posledných zápočtoch z anatky a chémie potrebovala určitý počet bodov, aby som nemusela robiť opravné tak som si na vrch zošita napísala : Máš a počet %/bodov, ktoré som potrebovala :D A vyšlo :D Niekedy mám pocit, že je viac psychika ako to koľko sa kto učil....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zlato, máš pravdu, je to hodně o psychice a mnohokrát jsem se setkala s tím, kdy psychika posrala zkoušku a nebylo v tom nic jiného. Já to mám naštěstí tak, že v ten samotný den zkoušky jsem naprosto rezignovaná, nebo se uklidním po první úspěšné části (většinou po testu) a řeknu si, že pak už to prostě musím doklepnout a hotovo :))

      Vymazat
  7. Máš to krásně napsané:-), ale bohužel pro naši školu naprosto nepoužitelné. Od zkoušek odcházíme všici s nesplněno nebo se to podaří třeba 1-2 lidem z 30.. a zkoušející si s blaženým úsměvem odcházejí užít další skupinu lidí, kde budou moct každého minimálně 30 minut ponižovat. Když tohle vidím, tak mi ta vůle a síla učit se naprosto mizí, protože když strávím dva týdny s učením na předmět, kde se nás pak zeptají, jak se např. jmenoval papyrus, který měřil 4,6mx 30 cm, tak si mám akorát chuť střelit kulku do hlavy.
    Hodně štěstí u histoly, budu na tebe myslet, ať to dáš:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyjo, tak to mate docela drsne 🙈 Ja nevim, u nas mi prijde, ze te nikdo nema zajem vedome ponizovat, ze nas fakt nechcou vyhodit... Samozrejme ti to nedaji zadarmo, ale taky ti nedelaji peklo.
      Moc dekuju!! Ja ti budu drzet pesti, at se to u vas na oboru nejak zlepsi a doufam, ze to tak casem bude 😊

      Vymazat
  8. Kočinko,teď jsem koukala na stories na instagramu a bylo mi tě úplně strašně líto, jak jsi vypadala nešťastně. Ty to dáš tu zkoušku, rozumíš! Přesně, jak tu píšeš SÍLA MYŠLENEK, tak se neboj, protože ty jseš fakt moc šikovná holka a já vím, že se ti to povede.

    Jinak to máš úplně bombově zpracované,i ty fotky a všechno, na takové věci jsem já líná :D A myslím, že to i dost lidem pomůže. Já bych teď spíš potřebovala nějakého drába, co by mě kopal do prdele, pokaždé, když bych se chtěla začít flákat :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prostě to je taková neskutečná sračka ta histola, až to bolí :D Achjo :'( Člověk musí zatnout zuby a prostě makat, makat a makat! Pořád věřím, že se mi to podaří napoprvé, a že mi všechno vyjde podle plánu. Děkuju za podporu, moc ♥

      Já doufám, že to aspoň někomu pomůže :) Víš co, od té doby, co jsem si koupila ten nehorázně předražený mobil s naprosto božím foťákem si nemůžu pomoct, ale mám prostě chuť všechno dokumentovat :D Tak je to pro mě spíš radost než povinnost :)
      Dráb by se někdy hodil i mně ;) Obzvlášť, když si vzpomenu na to, že jsem dneska viděla 3 díly TBBT :X HODINA promrhaného času. Achjo... :D

      Vymazat

Okomentovat