Fyziologie I + II

Je 10. července a já právě začínám psát článek, na který všichni čekáte, a kvůli kterému mě (předpokládám), budete bombardovat celé léto (:D). 
Upřímně doufám, že pokud to půjde všechno podle plánu, tak článek bude do konce srpna na blogu.

Dobře, trošku to nevyšlo, please don't judge me.



Abych začala nějak z vesela - fyziologie není anatomie. Fyziologie má logiku a spád, je zajímavá a nesmírně dynamická a není to jen suché šprtání se pojmů nazpaměť. Je to něco, od čeho se odrazíte i do budoucna a co budeme využívat velice často v lékařské praxi, ať už budete jakýmkoliv doktorem.

Fyziologie
  • 3 hodiny přednáška (letní semestr - 4 hodiny přednáška)
  • 3 hodiny cvičení
  • 2 hodiny seminář 1x za 14 dní (+ v letním semestru 5x 2 hodiny demonstrace)

Malá rada na začátek - věnujte se fyziologii celý rok. Aktivně. Nezanedbávejte fyziologii - NENÍ TO ANATOMIE a to dané téma se dá za týden zvládnout. Učte se dokud je čas a nezapomínejte, že tento předmět je na naší fakultě jedním z nejhorších (s nejhorší pověstí) a to tak, že oprávněně!

Přednášky

Stojí za to na ně chodit. Ne na všechny, ale na některé určitě. V rámci nové akreditace je zrušený předmět "Neurovědy", který byl součástí druhého? třetího? ročníku, ani nevím. Neurovědy obsahovaly část neuroanatomie, část neurofyziologie a byly pověstné tím, že je opravoval pan profesor D. a to strašně dlouho. Nebyl to předmět nezvládnutelný, jednalo se o písemnou zkoušku, nicméně po zrušení neurověd se učivo z neurofyzioloigie muselo opět někam zařadit (přece by nás o tu krásu neochudili), no a tak se stalo to, že to všechno přidali k fyziologii.


Přednášky prvního semestru jsou téměř všechny věnované neurofyziologii. Musím se smutnou tváří zkonstatovat, že mě naprosto vůbec nebavily, nezaujaly, a proto jsem na ně nechodila. Chodila jsem vyloženě jen na fyziologická témata a bavila mě velice přednášející MN, MB - jsou to zároveň dvě hlavní zkoušející, takže na ně doporučuji bezpodmínečně chodit. Totiž to, co říkají na přednáškách, tak na to přesně se ptají i u zkoušky, chtějí v tom mít pořádek a vy musíte vědět, co chtějí slyšet, jinak ta zkouška pro vás nemusí dopadnout dobře. Profesor B. a ZN taky nejsou špatní přednášející (profesor B. je třetí zkoušející a občas se stane, že zkouší mediky i doktorka ZN, ale je to spíše výjimka). Docentka Š. mě opět moc nebavila a na její přednášky jsem nechodila - a tohle předně platí pro první i druhý semestr, abyste měli přehled.




Cvičení


Cvičení byly super. Je potřeba se na ně připravit dopředu, vypracovat klíčová slova v protokolu a rozumět zadanému postupu = fakt si to dopředu nastudovat. Nebudete toho litovat, protože součástí zkoušky z fyziologie je i tzv. praktická část, kde právě tato cvičení (respektive některé z nich), budete vysvětlovat zkoušejícímu.

Pro zajímavost vám sem dávám jeden z mých vypracovaných protokolů a prosím vás, abyste si z něj vzali pouze inspiraci a neopisovali ho do hodin, protože z toho nebudete stejně nic mít. K tomu ještě přikládám seznam praktických cvičení, které budou po vás vyžadované u zkoušky. Budete si jedno z nich losovat, uděláte si přípravu a potom vysvětlíte postup zkoušejícímu a zároveň vypíchnete účel toho cvičení pro praxi. Většina z nich se prakticky nedělá, protože na to není u zkoušky čas, takže se nemusíte bát, že nebudete například umět přesně nastavit ten přístroj atd., s tím vám většinou pomůžou (pokud to budou chtít udělat prakticky). 

Heslo: sedimentace

Protokoly se odevzdávají buď po každém cvičení nebo následující týden a můžete je vypracovat rukou nebo na PC, záleží na domluvě s konkrétním cvičícím.

Do cvičení, mimo jiné, budete potřebovat tato skripta:

https://www.lekarskeknihy.cz/img/articles/l/105618.png

Pohodlně je seženete v lékařském knihkupectví na Kampusu, nebo z druhé ruky od někoho. Klidně kupujte i skripta s názvem "Praktická cvičení z fyziologie" - jsou mnohem levnější a naprosto dostačující, i když například některé cvičení je tam vynecháno. Sama jsem je měla a nemám pocit, že bych byla o něco ochuzená.

Někteří vyučující vás budou zkoušet ústně "do davu", někteří vyvolávají jmény a někteří dávají psát testy. Ty výsledky potom zapisují do karty (hodnotí také vypracovanost protokolů), ale u zkoušky se na to stejně nikdy nikdo nekouká (maximálně na praktické), takže pokud se i něco nepovede, nemusíte si z toho dělat hlavu. V rámci zachování pudu sebezáchovy a postupu do třeťáku, však doporučuji, abyste na každé cviko chodili fakt připravení. Stačí, když si projdete kapitolu ve skriptech, kouknete na prezentace, které vám bude fyziologický ústav dávat k dispozici a uděláte si určitou svou přípravu. Pokud toto budete zvládat průběžně, případně si na samotném cvičení vysvětlíte to, čemu nerozumíte, budete před praktickou zkouškou úplně za vodou.

Na konci zimního i letního semestru se potom píše zápočtový test z cvičení. Je to spíš taková formalitka, protože se píše z domu přes IS, takže pokud si nejste jistí, informace si můžete pohodlně dohledat, ale doporučuji ho udělat fakt poctivě, protože vám to dá určitou zpětnou vazbu o tom, jak na tom skutečně jste a ten test není těžký. 
Celkem je tam 20 otázek, čas je myslím 18 minut a hranice je 14 bodů. Test můžete 1x opakovat. 
Ve cvičeních je také nutná bezpodmínečně 100% účast a velice těžko se cvičení nahrazují, takže si na to dejte pozor. Jde to potom až na konci školního roku a to je nic moc.

Abych vám řekla i něco pozitivního - na fyziologickém ústavu se nachází partička mladých lidí, kteří jsou většinou strašně super a snaží se vám pomoct a podpořit vás úplně maximálně a to tak, že i u zkoušky - ale k tomu se potom dostaneme. Je to jeden z mála ústavů, kde jsem z těch našich cvičících neměla takový respekt a našla jsem si k nim takovou větší důvěru. Mohla jsem se jich kdykoliv na cviku zeptat na věci, co mi nebyly jasné a nikdy mě nikdo neodbil, často jsme řešili z čeho se vlastně fyziologii učit, jak probíhá zkouška a na co si máme hlavně dávat pozor, aby to přišlo do zdárného konce atd.

Úplně stejně se cvičení vyvíjely první i druhý semestr.


Seminář

Neměla jsem semináře ráda. První semestr, když tento předmět začal, jsme celkově řešili dost těžká témata a já vůbec nevěděla z čeho se to mám učit a ani jak se na to mám učit, abych vůbec věděla o čem je řeč a taky proto jsem tam celou dobu dost trpěla a těšila se, až to bude za mnou. 

Nejlepší semináře byly potom s HN., nejhorší s IS - a toho jsme právě dostali hned ze začátku. Nikdo není sám o sobě zlý, to se říct nedá, jen výklad IS mi nevyhovoval. Byl strašně uspěchaný, pořád nám říkal, na čem nás vyhodí od zkoušky a co je základní neznalost atd., ale vím, že to myslel dobře a chtěl nás tímto donutit, abychom se učili, jenže si neuvědomoval, že za 2 hodiny semináře se celá látka projít prostě nedá a jeho přístup k věci mi přišel strašně demotivující a dokázal mě fakt hodně vystrašit a znechutit, zkrátka mně nevyhovoval.
Látky strašně moc a jelikož jsme nebyli nikdy dokonale naučení, bylo to s námi fakt těžké.


Celkově seminář probíhá tak, že dostanete dopředu téma k tomu tématu podtémata a osnovu a podle toho byste se měli na seminář naučit. Potom se vás vyučující ptá a vy byste měli všechno vysvětlit a na všechno odpovědět a on by to správně měl jen korigovat, opravovat a dovysvětlovat - takže VY byste měli tvořit hlavní náplň semináře a ne on.
Realita však byla taková, že nikdo nic moc nevěděl a tak se vyučující musel chopit sám výkladu, tím pádem se nestihlo projet všechno a seminář se změnil na takovou docela nudnou/nervózní přednášku.

A to byl jeden z těch důvodů, proč nám v letním semestru zavedli testy. 
Bylo to pro mě psychicky strašně náročné - jak jste mohli vidět na stories a taky číst v mých článcích, z těch testů z fyziologie jsem měla obrovský respekt, pokaždé jsem se na ně poctivě učila a fakt jsem makala, abych každý z nich napsala. 

Test se psal na začátku každého semináře - a to bylo fakt na hovno. Na přednášce na EKG jsem sice byla, ale moc jsem to nepochopila a pokračování té přednášky bylo až PO našem semináři. Cviko jsme měli taky až PO semináři a to, že mi to vysvětlí až poseru test, je sice hezké, ale moc mi to už nepomůže, že... Změnila bych to a psala bych ty testy na konci semináře, protože se to aspoň ujasní a ne všechny témata jsou lehké, že... 
Test trval 10 minut a bylo v něm 10 otázek z nichž každá měla jen jednu možnost správnou - klasické odpovědníky, jako se psaly v biologii/biochemii atd, takže jste museli vyplnit jméno, příjmení a UČO. Osobně doporučuji vyplňovat to až na konci testu, protože když to vyplníte na začátku, ztratíte čas a kvůli otázkám vám ten test nikdo déle nenechá, ale pokud nemáte vyplněné UČO a test se sbírá, tak vám ho dopsat v pohodě nechají - takže moje strategie zní: první otázky, potom hlavička, ale NESMÍTE NA TO ZAPOMENOUT.

Hranice úspěšnosti byla 7/10 bodů a nejlepší na tom byl fakt, že ty testy byly obtížností a náročností absolutně nevyrovnané, protože je pokaždé dělal někdo jiný. A taky v nich občas byly chyby, tím pádem, když jste se šli na test podívat a třeba jste ho o bod nedali a byly v něm nějaké "sporné" otázky, dalo se to ukecat. Nicméně si myslím, že letos si na to už dají pozor. 
Test na ledviny, po kterém jsem se fakt doslova a do písmene poprvé "složila", byl fakt strašně těžký. Učila jsem se na něj poctivě 14 dní a stejně jsem většinu věcí natipovala, protože jsem neměla ani tušení o čem je řeč. Nakonec jsem ho nějakým zázrakem napsala, ale vůbec jsem nechápala jak. 
Oproti tomu test na GIT byl až směšně lehký a šlo to také vidět na celkové úspěšnosti.



Slyšela jsem, že od letošního šk. roku se mají testy v semináři psát už od podzimního semestru. 

Bude to těžké, ale buďte za to rádi, protože vás to donutí se na ty semináře učit a připravovat se! Nedokážete si představit, jak neskutečně těžké je dohánět v letňáku celé učivo z fyziologie za zimní semestr, je to skoro až nemožné.

Co se týká celkového vyhodnocení těch testů, tak zápočet ze semináře dostal každý, kdo splnil 5/6 testů nad 7 bodů. Kdo nesplnil 2 testy, tak opravoval písemným testem pouze ty dvě témata, které nesplnil. Pokud někdo nesplnil 3 a více testů, psal celkový test z celého semestru, ale o tom bohužel žádné bližší informace nemám - JENŽE MY TOHLE CELÝ SEMESTR NEVĚDĚLI A BYLI JSME NESKUTEČNĚ NA NERVY! Dozvěděli jsme se to, prosím, týden před začátkem zkouškového. Jupíí... a to se nejdřív mluvilo o celkovém ústním přezkoušení.

Mně osobně nevyšel jen jeden jediný test a to EKG, takže jsem zápočet dostala bez nutnosti něco opravovat.
Celkově bylo na prd to, že vy ani nevidíte v ISu svůj výsledek - vidíte jen to, jestli jste test splnili (SPLNĚNO *1) nebo nesplnili (NESPLNĚNO *0) a to je celé. Výsledky (body) se zveřejnily až poslední týden zkouškového období. Já se však po tom neúspěšném EKGčku byla kouknout na svůj test u paní doktorky N., která byla velice vstřícná a všechny otázky se mnou prošla. Měla jsem z něho 6 bodů, což bylo fakt úplně na facku, ale nakonec to dobře dopadlo. Trošku jsem se bála, protože jsem chtěla jít na předtermín z fyziologie, ale paní doktorka říkala, že si myslí, že to nebude problém, tak jsem potom byla klidnější.

Upřímně doufám, že za vás se už takové zmatky dít nebudou a budete to mít všechno lépe vypracované a víc v klídečku. 

Jeden z nejlepších seminářů, který jsem zažila, byl s KB a to z toho důvodu, že nás rozdělila na týmy, které mezi sebou soutěžili a za správné odpovědi nám dávala body. Otázky propojovala s fotkami z filmů a smyšlenými příběhy a měla to skvěle nachystané, vážně klobouk dolů!! A taky mě to bavilo, protože jsem všechno věděla (:D), měla jsem před zkouškou.

Jo a samozřejmě je taky nefér to, že ta skupina, co má seminář v prvním týdnu školy (jako první) má tu nevýhodu, že vůbec žádné otázky neví dopředu a netuší, jak to bude vypadat. Oproti tomu skupina, co má seminář druhý týden, už má aspoň představu, jak to vypadalo, protože, co si budem namlouvat, informace se šíří rychlostí světla. Já byla v té první skupině, seminář jsme měli až večer, jako poslední, takže se k nám z dřívějších skupin vždycky pár otázek dostalo, takže jsme taky představu měli, což bylo fajn, pomohlo to moc, ale nějak extra lepší úspěšnost u nás nebyla, to až ten druhý týden.

A ještě úplně úplně poslední věc, kterou bych chtěla zmínit - spousta starších povídalo, jak strašný vyučující je MAK na semináři. Jak je neskutečně hnusný a nepříjemný, jak po lidech řve, holky z jeho semináře odcházely s pláčem atd. - za mě můžu říct jen to, že to není pravda. Na seminář jsem ho měla jedenkrát a probíhalo to tak, že se postupně lidí ptal na otázky. Sice mu šlo špatně rozumět, protože je cizinec, ale když jste mu aspoň něco odpověděli a fakt nad tím přemýšleli a snažili se, tak vás brzy nechal být a bylo to všechno úplně v pohodě a v klídečku, dokonce i vtipkoval.

U fyziologie platí jedno zásadní pravidlo - NEVĚŘTE VŠEMU, CO SLYŠÍTE, TĚCH DÉMONŮ BY TAM BYLO POTOM FAKT MOC a není to vždycky úplně pravda.

No a teď se přesuneme k tomu nejdůležitějšímu:

Z čeho se teda učit?


Samozřejmě vám nebudou stačit vypracované otázky od Nováka, i když se našli jedinci, kteří pouze pomocí nich zkoušku zvládli - nespoléhejte na to.

Připravte se na to, že se BUDETE muset učit ze zahraniční literatury (v angličtině), protože fyziologický ústav moc literaturu českou nezastává. V minulosti byl v povinné literatuře Ganong.

Ganong má český překlad, je to velmi rozsáhlá učebnice, kterou napsal doktor - endokrinolog, který strávil spoustu času pokusy na potkanech. Chtěla jsem vidět, jak ta knížka vypadá, ale když jsem si ji přinesla domů a začala se z ní učit, nerozuměla jsem tomu ani hlavu ani patu! Knížku jsem velice rychle vrátila zpět do knihovny, protože jsem věděla, že bych se z ní nedokázala naučit nic.

No jo, ale z čeho se teda učit? Literatury je milion, zdrojů je milion, kdybyste to všechno měli projít, tak to fakt nemáte šanci zvládnout, proto je podle mě dobré zvolit jeden kvalitní zdroj (i když právě toto fyziologický ústav vůbec nezastává), udržet si čistou hlavu a CHÁPAT ZÁKLADY. Pokud nebudete rozumět základním věcem, tu zkoušku nikdy neuděláte. Většinou totiž nikoho nevyhodí na konkrétní funkci nějakého receptoru nebo jiné hlouposti, ale vyhodí na základní neznalost.

Povinnou literaturou je od loňského školního roku učebnice Medical Physiology od Borona

https://secure-ecsd.elsevier.com/covers/80/Tango2/large/9781455743773.jpg

Je to další z učebnic, kterou jsem si půjčila domů z knihovny (ale dost jich rozhodně není). Má celkem 1500 stránek, je samozřejmě celá v angličtině a nelíbila se mi. Je velice podrobná, komplexní, spojuje spoustu věcí s patfyz a embryologií, ale přijde mi přesto nepřehledná. Schémata mi přijdou zbytečné složitá a já jsem věděla, že bych se ní neprokousala asi nikdy, takže za mě ne. 
Znám lidi, kteří se z ní učili (buď si ji koupili novou, nebo si ji půjčili na letní semestr z knihovny) a upřímně je obdivuju.

A teď přijde velké finále. Představím vám dvě z učebnic, které jsou, dle mého skromného názoru na učení se fyziologie úplně, ale úplně nejlepší.

Jednou z nich je Textbook of medical physiology od Guytona a Halla.

https://medinfofree.com/wp-content/uploads/2017/06/guyton-medicla-physiology-pdf-13th-edition-free.jpg

Hodně lidí se z ní učilo, hodně lidí si ji velice pochvalovalo a já nemůžu říct jediné křivé slovo proti ní. Je přehledná, má krásné schémata, má hlavu a patu a čte se to jako "pohádka". Nicméně stojí 2500 Kč a má 1300 stránek, což je taky dost. Věděla jsem, že bych to z ní nestíhala, a jelikož jsem se v podzimním semestru fyziologii tolik nevěnovala, neměla bych šanci to z ní celé projít. A tak jednoho krásného dne mi moje spolužačka a kamarádka Ľubka ukázala ještě jednu učebnici. 

https://bukubukukedokteran.files.wordpress.com/2014/03/physiology.jpg

Není o ní žádná zmínka v doporučené literatuře, přesto je naprosto skvělá! Linda Costanzo Physiology, mi doslova zachránila život! Kupovala jsem si ji za 1500 Kč novou, protože nebyla k sehnání z druhé ruky a ani z knihovny a tuto knížku si také do budoucna nechávám. Má cca 500 stránek, což je zvládnutelné, nevýhodou je, že je v měkké vazbě, a proto na ni musíte dávat pozor, ale opět - je nádherně napsaná. Čte se jako pohádka a pochopila jsem z ní všechno důležité. Schémata jsou nesmírně přehledná a musím říct, že jsem nepotřebovala vůbec žádný další zdroj obrázků. Pokud jste trošku podobné povahy, jako já, určitě si kupte Lindu. Nebudete toho litovat.

Takto jsem teda vyřešila "hlavní" literaturu. Z ní jsem čerpala maximum informací, pročítala jsem kapitoly, věnovala jsem se jí celý semestr a poctivě jsem si z ní dopisovala do Novákových vypracovaných otázek a opravovala chyby.

Ještě bych chtěla dodat, že pokud jste na tom s angličtinou opravdu špatně a netroufáte si učit se z anglické literatury, existuje učebnice do Fyziologie od Trojana/Kittnara, případně potom slovenská Fyziológia od Javorky. Ani jednu z těch učebnic jsem za celý rok neměla v ruce, takže vám bohužel nemůžu říct, jaké jsou, ale na ústavu je moc rádi nemají. Některé kapitoly jsou v nich vypracované lépe, jiné hůř a jsou v nich chyby (jako ve všech učebnicích do fyziologie). Základem je opravdu zahraniční literatura a předpokládá se, že na vysoké škole budeme všichni umět anglicky tak dobře, abychom se tím zvládli pročíst a naučit se z toho. 

Teď se vrhneme na doplňkovou literaturu, které je VELKÁ spousta.

K fyziologii jsem si z doplňkové literatury pořídila ještě Atlas fyziologie člověka od Silbernagla.

https://img.grada.cz/_t_/media/sprinx.bookimages/742717_250_0_fit.jpg

Pořídila jsem si ho na doporučení mého kamaráda Adama, který jde teď do třeťáku, a který se z něho učil fakt hodně. Upřímně? Mně se moc nelíbí. 
V atlasu je všechno napsané heslovitě, dá se z něj učit, až tu látku máte probranou někde jinde a máte v tom přehled a obrázky mi přijdou složité. Nicméně, jako doplněk se hodí a občas jsem se do něj fakt na něco koukala a myslím, že mi to i pomohlo. Určitě kupujte 6. nebo 8. vydání, starší ne, protože je to dost pozměněné. Bohužel se však obávám, že z druhé ruky tento atlas moc neseženete a to z toho důvodu, že spousta z nás - třeťáků - si ho nechává na patfyz. Nový stojí okolo 500 Kč.

https://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/199/148_sm.jpg

Konkrétně dýchací ústrojí se spousta lidí, co znám, učila z malé brožurky od Slavíkové. Já osobně jsem všechno jela z Lindy, nechtělo se mi kombinovat milion zdrojů a neměla jsem na to ani čas a ani náladu, takže jsem to nechávala být. Slavíkovou jsem otevřela až jsem něco konkrétního potřebovala pochopit z dýchací soustavy před zkouškou, ale ani tak mi moc nepomohla, takže je to na zvážení každého z vás, jestli se dýchací ústrojí budete učit z ní nebo ne.

Poznámky k přednáškám z fysiologie 1 + 2 

Z této literatury se učilo také pár lidí. Dají se půjčit v knihovně a jsou to takové dvě staré malé a hodně popsané knížečky, kterých je většinou dostatek. Sama za sebe nemůžu říct, jak se mi líbily, nebo nelíbily, protože mě situace nedonutila je za celý rok vyhledat a otevřít, ale pamatuji si, že je někteří lidi velice doporučovali. 

Přednášky od doktora Najeeba - jsou super! Akorát nad nimi strávíte moře a moře času. Dají se stáhnout přes torrenty nebo najít na youtube. Vysvětluje všechno polopaticky, několikrát to zopakuje a myslím, že to v základu musí pochopit úplně, ale úplně každý. Jen teda, jak říkám, jsou velmi zdlouhavé, což může odratit...

Občas se skvělé informace daly najít na těchto stránkách http://fblt.cz/skripta/ od 3. LF, takže jim opět velice děkujeme ♥

Co se týká neurofyziologie, to je opět kapitola sama pro sebe. Nikdo pořádně netuší, co chtějí k těm otázkám slyšet a každý se modlí, ať si nic z neurofyziologie nevytáhne, protože je to fakt šíleně nevyzpytatelné. 

Minulý rok napsal David Truhlář skripta, které byly určené právě pro neurofyziologii. Nechci, aby to vyznělo nějak nevděčně, protože si s tím dal spoustu práce a byla to taková naše první "záchrana", ale mně ty skripta nevyhovovaly.
Jeden z důvodu byl ten, že jsou moc rozsáhlá - mají přes 100 stránek. Jsou zaměřená hodně na dráhy a jádra, přišlo mi, že hodně zasahují do neuroanatomie a ne do neurofyziologie a NEJSOU PSANÉ PO OTÁZKÁCH - což je pro mě asi největší problém a tím pádem v nich není ani zahrnuto všechno. Takže po letmém přečtení jsem se rozhodla, že si je tisknout nakonec nebudu a před zkouškou jsem je otevřela v PC jen párkrát pro kontrolu nebo ujasnění některých věcí.

Se spolužačkou jsme se teda rozhodly, že si sepíšeme neurofyziologické otázky spolu a napůl. Jenomže já jsem neuro-antitalent, tím pádem jsem to strašně dlouho a pořád odkládala a kamarádka ty otázky vypracovala z velké části nakonec sama, za což jí patří obrovský dík ♥ (na druhou stranu ona je zase neuro-lover a nebyl to pro ni až takový problém, jako pro mě, já si doslova připadala jako Alenka v Říši divů). 
Momentálně pracuji na tom, že skripta přepisuji do češtiny a jakmile to bude hotové, dám vám je sem k dispozici. Musíte však počítat s tím, že: jsou tam chyby - nejsme žádní profíci (:D), je to pospojované z různé literatury, rozsah nemusí být dostačující, nemusí to být všechno ve správné formě, ale na druhou stranu jsou dělané po otázkách a mají nějaký řád.

Jestli ke zkoušce stačí? Nevím.

Psaly jsme je pro sebe, teď se o ně chceme podělit dál a třeba vám aspoň trošku pomůžou.

(Takže mi pak nepište hejty, že jsou na hovno. Nezajímá mě to a pokud se vám nelíbí, neučte se z nich!)

Tak to vidíte. Je toho fakt strašná spousta a to jsem nevypsala zdaleka všechno, co můžete používat, nebo co se obvykle používá - fakt jsem ráda, že to mám za sebou, když se na to zpětně koukám a doufám, že vám článek pomůže aspoň trošku se zorientovat a najít správný směr.

NAPROSTO NEJNUTNĚJŠÍ VĚC ke zkoušce z fyziologie:

Vypracované otázky od Honzy Nováka - přepracované z roku 2017. Bez nich se totiž nepohnete. Až ty tomu všemu dají ten správný směr, i když je na ústavu nesnáší (nemluvte o nich nikdy a s nikým). I po korekcích jsou v nich chyby a rozhodně tam není všechno, co chtějí slyšet u zkoušky, proto je musíte doplňovat s literaturou, dopisovat si do nich a hlavně DÁVAT SI TO VŠECHNO DO SOUVISLOSTÍ. Protože fyziologie není anatomie a fyziologie je o souvislostech a právě souvislosti zajímají zkoušející. A pokud je nemáte, jste v prdeli.

Do souboru jsem vám nahrála tu jedinou nejaktuálnější verzi, kterou máte kupovat od starších nebo tisknout. Jiná je vám k ničemu, jinou NEKUPUJTE/NETISKNĚTE. A fakt si na to dejte pozor, protože tato nejnovější je nejlepší.

Odkaz ; heslo: seznamLFMU12

A samozřejmě taky to, co říkají na přednáškách - to je svaté, důležité a přesně to budou chtít po vás na zkoušce slyšet. Takže na ty přednášky choďte, dělejte si z nich poznámky, dopisujte do skript atd. a věřte, že se vám to všechno jednou vyplatí - například u zkoušky :)

Zkouška

Pokud vám můžu radit a kecat vám do toho - běžte na předtermín. Učte se fakt průběžně a poctivě a jakmile budou vypsané termíny, neváhejte a dejte si předtermín z fyziologie! První předtermín byl letos 23.5. následně byl druhý 25.5. - a právě na ten jsem chtěla jít. Jenže jsem onemocněla a nestíhala jsem v závěru opakovat podle plánu a tak jsem si zkoušku musela posunout na 30.5. - první řádný termín.

Řeknu vám důvody, proč vidím v předtermínu takovou obrovskou výhodu.

1. Všichni jsou odpočatí a nabití energií - ještě je tolik lidí nestihlo vytočit a jsou daleko vstřícnější než později a nevyhazují kvůli hloupostem. Jsou ochotnější, milejší, více pomáhají, jsou chápavější vůči tomu, když něco nevíte a zkrátka vám to spíše dát chtějí. 

2. Na předtermíny se nehlásí moc lidí - tím pádem budete brzy venku. Byla jsem na termínu, kde bylo 12 lidí + 1 zahraniční, zkoušeli všichni 3 zkoušející, šla jsem na řadu poslední a vyšla jsem ven O PŮL JEDNÉ, což je fakt děs. A teď si představte situaci, že budete na termínu, kde bude lidí 25, zkoušející sami nestíhají oběd, budou podráždění a nepříjemní a mnohem snadněji vás povyhazují jen aby to měli za sebou.

3. Pokud by se i tak stalo, že to v předtermínu neuděláte, můžete stihnout krásně a brzy opravu. Nebudete to muset nechávat na srpen, což se rovná skoro rozsudku smrti (a meziročníku), ale zvládnete fyziologii ještě v nějakém pěkném termínu opravit. 

4. Biochemie je sice těžší, je jí víc a hůř se učí, ale fyziologie je ta vrtkavá nevyzpytatelná dáma. Právě na ní může vaše cesta medicínou snadno skončit. Není to biochemie. Když budete dělat biochemii na konci zkouškového nebo v srpnu a ty otázky se naučíte, máte jistotu, že ji uděláte. Nikdo tam do vás nebude rýpat a nezařízne vás už jenom z principu, kdežto, jak říkám, fyziologie je velmi nevyzpytatelná a její zkoušející s ní, proto čím dříve se toho předmětu zbavíte, tím lépe pro vás. Tím dřív budete mít klid a prázdniny a jistotu, že se dostanete dál.

Pokud si dáte zkoušku z fyziologie někdy v polovině zkouškového, je to ještě ok, ale dát si ji na konec či na srpen je opravdu nejlepší cesta do pekla. Časem se dozvíte, jak se na FÚ zkouší a jakou má pověst a všechny tady ty mé rady naráz pochopíte.

Průběh zkoušky

Zkouška má 3 části - test, praktickou a ústní. Test se píše pokaždé (i když vás vyhodí od ústní), má 20 otázek a není moc těžký. Pro představu jsem sepsala pár otázek:

1. Jak dlouho trvá akční potenciál u kardiomyocytu?
a) 20 - 40 ms b) 100 - 200 ms c) 200 - 400 ms d) 500 - 600 ms

2. Na diastolický tlak má největší vliv?
a) frekvence b) systolický výdej c) totální periferní rezistence d) compliance

3. Co způsobí velké ztráty HCO3-?
a) zvracení b) průjem c) ztráta plazmy při popáleninách d) porušená glomerulární filtrace

4. Natural killers řadíme mezi?
a) monocyty b) lymfocyty c) T-lymfocyty d) granulocyty


Abyste ho úspěšně napsali, musíte mít minimálně 15 bodů = známce E. Test je většinou lehký, najdete v něm průřez celou fyziologií, ale jsou to fakt základní věci, které musíte bezpodmínečně znát, abyste prošli zkouškou. Některé otázky mě trošku vyvedly z míry, ale když se nad nimi člověk zamyslel, daly se logicky odvodit. Na test bylo myslím 30 minut, ale bohatě stačilo i méně. Už si nepamatuju, jestli se dal odevzdat dřív nebo nedal, nicméně jeho výsledek jste se dozvěděli až u praktické zkoušky a pouze v případě, že jste ho nenapsali, tak dřív (protože jste k praktické nešli).

Potom jste čekali na chodbě a jak bylo všechno připraveno, zavolali si prvních pár lidí na praktickou. U praktické je ta výhoda, že zkoušejí téměř všichni asistenti, takže to jde velice rychle. Vytáhnete si jedno ze zadaných témat a asistent vám ho zapíše do karty. Zároveň vám řekne výsledek a známku z testu. Já měla to štěstí, že mi dělala asistentku paní doktorka ZN. je strašně hodná, však to časem poznáte sami. Vytáhla jsem si otázku krevní tlak, a protože jsem si úplně nebyla jistá, co tam všechno mám zakomponovat, normálně jsem se jí zeptala. V klidu mi odpověděla, já si to podle toho tak nějak utřídila v hlavě (nebyla jsem si třeba jistá jak do hloubky jít s metody měření tlaku, jelikož ta otázka ze na praktické zvlášť), ale samozřejmě, že kdybych tu otázku neuměla, tak tím, co mi řekla, mi nijak nepomůže. Jen jsem s v tom udělala lepší pořádek.
Sedla jsem si ke stolu k tonometrům a začala jsem psát. Jakmile jsem měla dopsáno přišel ke mně IS (:D). Málem jsem spadla do mdlob a už jsem věděla, že to bude fakt těžké a taky psychicky náročné.

Malá rada - když k vám přijde asistent, kterého nechcete, řekněte, že ještě potřebujete čas na přípravu a on si vezme někoho jiného. Potom se pokuste navázat oční kontakt s někým jiným, kdo zrovna končí a tím mu tak nějak naznačíte, že máte hotovo a chcete, aby vás šel zkoušet. Samozřejmě to neplatí ve všech případech, ale občas se to podaří.

Když jsem sepisovala dojmy ze zkoušky pro spolužáky, věděla jsem, že se mi to hodí i na blog, a proto vám to sem dávám - je to přesně s těmi pocity, jak jsem to prožívala tenkrát a to, co teď nechápete začnete chápat, až se fyziologii budete učit, tak si z toho, prosím, nedělejte hlavu.

Praktická je kapitola sama pro sebe, u mě byla víc psychicky náročná než ústní. Vytáhla jsem si Krevní tlak a zkoušel mě IS. Nechtěl po mně nic prakticky, žádné metody, řešili jsme jen křivky (v aortě, levé komoře,...), rozebírali co ovlivňuje všechno krevní tlak, jakým mechanismem, jako byl to fakt masakr. Dost solidní příprava na tu ústní. Docela jsem to pokonila, byla jsem neskutečně nervózní a taky jsem mu to říkala, tak jsem prostě řekla občas nějakou totální hovadinu jako například, že do aorty proudí krev z levé síně, ale hned jsem se opravila, nebo jsem nevěděla, že se ten střední arteriální tlak dá vypočítat podle vzorce stTK = STK + 2DKT / 3 a odvodit proč to tak je. Chtěl hodně souvislosti, dost mě ždímal, ale byl hodný a měl pochopení. Samozřejmě jsem hodně věděla, musela jsem rozepisovat na čem závisí DTK a STK a proč, ptal se na compliance, na hypertenzi, jak se liší od compliance totální periferní rezistence a tak. Opravdu vřele doporučuju udělat si k této otázce dobrou přípravu z teorie. Všechno to skončilo tím, že jsme prakticky projeli celý pV diagram, ale ne na tom klasickém grafu, ale na nějakých křivkách, co jsem fakt nikde neviděla - říkal, že je to v každé učebnici. Nakonec se mě zeptal (abych si vylepšila skóre) na auskultační metodu, jinak to nechtěl, prý je to jiná otázka. Dost mě stresovalo, že když jsem řekla nějakou blbost, tak mi hned začal říkal, že za toto mě u ústní vyhodí a tak, prostě plašil moc. Ostatní zkoušející byly lepší, co jsem teda poslouchala. IS byl dost náročný i u očí, když zkoušel kluka, ale je hodný. Ve výsledku mi dal céčko a přál mi štěstí k ústní, abych to nějak prošla, takže celkový dojem z něj nebyl špatný, jen prostě je to velice chytrý člověk, co fakt vyžaduje a docela mi asi nesedla ta otázka v tom, že fakt nebyla praktická, ale spíše teoretická. 

Když jsem vyšla z praktické, už mi bylo všechno jedno. Říkala jsem si, že nic horšího mě snad nepotká a byla jsem fakt unavená. Sedla jsem si na lavičku před učebnu, kde se psala příprava a pouštěla lidi před sebe, aby šli táhnout otázky. Šla jsem táhnout jako poslední.



Opět vám sem hodím celý průběh zkoušky i s dojmy, co jsem psala svým spolužákům aktuálně v té situaci.

Ústní probíhala tak, že jsme byli nahoře v té místnosti, kde byli semináře, hlídala nás KB a postupně jsme si šli táhnout otázky. Šla jsem dneska dobrovolně poslední. Mezitím každý zkoušející (zkoušeli všichni) měl svého asistenta (JH, JS a nějaký týpek, kterého jsem nikdy neviděla) a ti asistenti chodili náhodně pro karty, takže se nijak nedalo ovlivnit ke komu půjdete a nevyšli vstříc ani opakujícím, kteří třeba chtěli k profesorovi. Já si vytáhla Kardiorespirační změny při fyzické zátěži a Plicní oběh, což nebyly úplně nejlehčí otázky skrz těch milion souvislostí, ale říkala jsem si, že to nějak půjde. Vzala si mě JH a šla jsem k docentce MB. Bylo mi to v tu chvilku tak nějak jedno. MB měla dobrou náladu, usmívala se na mě už dole na chodbě a když jsem přišla a začala jsem mluvit, tak po 30 vteřinách mi do toho skočila a začala se ptát. Ptala se pořád, chtěla souvislosti, příprava mi byla úplně k ničemu. Vedla mě svým směrem, kam ona chtěla a dávala i docela záludné otázky a testovala si, jestli to vím, a když jsem nevěděla (což se stalo několikrát), přeformulovala otázku a fakt se snažila. Viděla, že to vím, ale potřebuju to dát do souvislostí a navést na to - nedávala jsem to prostě sama v té formě, jak to ona chtěla, aby to mělo úplně přesně hlavu a patu. Řešili jsme všechno - od svalů, přes cévy, srdce, plíce, nervové řízení, baroreflex, metabolickou autoregulaci... ale nebylo to tak "snadné" jak ve skriptech od Nováka, protože to prostě muselo jít postupně a tak, jak chtěla ona a docela mě na tom potrápila, ale bylo fajn, že jsem se na ty její otázky chytala, a i když jsem nevěděla, snažila jsem se něco říct a nakonec se mi na to podařilo přijít. Nemá ráda, když říkáte, že tělo musí nebo tělo to potřebuje udělat - tělo to prostě udělá, ale i na to byla velice v pohodě, spíš se tomu smála, když jsem to zase řekla. Dostali jsme se i k řízení dýchaní, k dechovému centru a ke všem tady těm souvislostem, ptala se na receptory, na průtok v koronárkách, na chronotropii, bathmotropii, lusitropii - u té se zastavila docela na dlouho, musela jsem vysvětlit celý ten princip jak to funguje, pak parasympatikus, sympatikus, jak to jde a tak. Prostě jde o to, jestli tomu rozumíte nebo to máte naučené. Pak jsme přešli na plicní oběh - řekla jsem jí jak to jde a navazuje, pak jsem mluvila o tom, že ty cévy jsou modifikované a že jsou spíš zásobní a tak, ona pak chtěla vědět o tom, co se děje v leže. Mluvila jsem o ventilaci/perfuzi - o tom jsem mluvila snad nejdýl z celé zkoušky souvisle sama!!! a dalších věcech (difuze, alveolokapilární membrána, nízkotlaké řečiště a co tam patří), co mě k té otázce napadly a pak chtěla vědět nějakou specifičnost v plicním oběhu a já nevěděla co myslí - řekla jsem o tom, že vény vedou okysličenou a arterie odkysličenou krev - to bylo dobře a byla spokojená, ale chtěla něco jiného. Potom mě napadlo, že je tam obrácená konstrikce a dilatace - že tam dochází k té hypoxické vazokonstrikci - to jsem měla popsat, moc šťastně jsem to nepopsala, ale přešla to, už to bylo u konce, ale chtěla slyšet hlavně to, že plicní řečiště má stejný průtok krve za minutu jako srdce, na což mě nakonec navedla. Btw, taky jsme se dostali k plicním objemům a kapacitám. Jakože vážně prdel. Byla jsem docela unavená, ale snažila jsem se vydat ze sebe maximum a jak říkám, celou dobu se jen ptala a musela jsem odpovídat a reagovat - vždycky, když něco načala a dostaly jsme se jinam, tak se k tomu zase vrátila, krásně jí to navazovalo a dělala v tom pořádek. Byla strašně hodná, taky jsem u ní měla přeřeky, které jsem hned opravila (např., že se prohlubuje dechová frekvence a tak), ale byla v klidu a chápala, že to tak nemyslím a opravdu jsem to hnedka uváděla na pravou míru. Žádný graf ani nic nechtěla, dokonce ani srdeční rezervy, ale zase jsem musela odvozovat vzorec TK = SV . TPR SV = SO . TF a s tím jsem hodně pracovala, ale to bylo lehké. Shrnula bych to jako příjemnou zkoušku, ale hodně záleží na náladě zkoušejících. MB mě dneska velice mile překvapila, hodně mě uklidnila a pomohla a jak říkal jeden spolužák, dokáže za prvních 20 sekund odhadnout, jestli tomu rozumíte nebo ne a jak má s váma pracovat. Učte se to v těch souvislostech, propojujte si to, nikoho nezajímá básnička a připravte se na to, že vám do toho budou hrozně moc zasahovat a vyžadovat souvislosti. Nakonec jsem dostala céčko a konec dobrý, všechno dobré. Nenechte se rozhodit, když nevíte, poproste je, ať to přeformulují nebo něco zkuste říct, snažte se nenechat vykolejit. Samozřejmě je to velice i o štěstí na otázky o jejich náladě (profesorka dneska pár lidí vyhodila, MB a profesor myslím nikoho), ale byli to opakující a pár lidí to i vzdalo na přípravě :( Věřte tomu, že tu zkoušku dáte, já v tom měla fakt zmatky, neuměla jsem to "dokonale", ale prostě podařilo se. Doufám, že vám tohle pomůže a uklidní vás to. Ty řeči o tom ústavu jsou horší než realita, ale dokážu si teď docela dobře představit, na čem vyhazují. Přeji vám jen to nejlepší a hodně štěstí!!!! ♥ 
Přípravu mi MB na konci vzala, přiložila to ke kartě a ani se na to nepodívala a celou zkoušku a byla jsem tam cca tak max. 20 minut. 
Tak to vidíte. Fyziologie je o štěstí a o souvislostech. Při těch mých dvou otázkách, které jsem si vytáhla, jsme se dotkly takových 15 dalších otázek, které s tím souvisely a z nich jsem musela vysvětlit pouze nějaké "detaily" a propojit informace. Když jsem zmínila lusitropii - není ve skriptech od Nováka, je pouze zmíněná v učebnicích a vysvětlená na přednášce, takže i proto se jí docentka tolik věnovala. 

A teď něco ne moc pozitivního na závěr, ale musíte čelit realitě. Fyziologie je zkouška, která v Brně zařízne každý rok spoustu lidí. Bez ní nemůžete pokračovat do třeťáku, fyziologický ústav je pověstný tím, že velice rád vyhazuje studenty a posílá do meziročníku a je to hodně o náladě zkoušejících. Nejmírnější je prý profesor, profesorka a docentka jsou značně nevyzpytatelné a schopné vyhodit pro maličkost. Já to hodnotit nemůžu, protože má zkouška byla fakt výborná, nicméně někteří mí přátelé u nich docela pohořeli, což mě mrzí za ně. Na druhou stranu spousta z nich zvládla opravku, takže to není tak, že když vás jednou vyhodí nemáte šanci to udělat nikdy. Znám taky lidi, kteří fyziologii měli jako opakovaný předmět a na čtvrtý či pátý pokus to nakonec zvládli a například příští rok z nich budou doktoři a doktorky. V konečném důsledku je to potom všechno jen a jen o nervách a jak je dokážete udržet na uzdě, protože psychika v tom hraje obrovskou roli.

Vřele vám doporučuji poslouchat rady asistentů a zkoušejících, ptát se na věci, co vám nejsou jasné a neposlouchat starší studenty (obzvlášť ty, kteří jsou s tím, že je vyhodili pořád nevyrovnaní), protože vám budou vykládat, jak fyziologii nikdy neuděláte a jak na ní skončíte v meziročníku, že se tím nedá projít a je to zkouška téměř nezvládnutelná.
Ano, je to těžká zkouška, ano, je šance, že v tom meziročníku skončíte (ale to je vždycky a u všeho), ale neposlouchejte to, nenechejte se tím vystrašit a odradit, tvrdě makejte a věřte stejně, jako já věřím vám, že tu zkoušku zvládnete!!! 

A až v případě, že vás vyhodí, tak si k tomu všemu vytvořte jiný postoj, ale NEBOJTE SE NIČEHO DOPŘEDU. Kdybych měla zreprodukovat všechno, co jsem o té zkoušce za ten rok slyšela a kdybych si to měla brát k srdci, tak na ten ústav ani nedojdu a uteču, jak nejrychleji to půjde!



Pokud máte nějaké otázky nebo chtěli něco doplnit, neváhejte mi napsat do komentáře nebo na email zatimnadsena1@gmail.com 

Doufám, že vám článek pomůže a těším se na vaše reakce!!! 

Držím palce, dáte to ♥

S láskou, Zatím Nadšená.

Komentáře

  1. Ahoj, s tým MAK si mala možno raz seminar, ale to čo rozprávaš sú uprimne absolútne bludy. Nikoho som nepočul hovoriť o tom, že holky odchadzaju z jeho cvík s plačom. Zatiaľ čo som počul a možem potvrdiť (mal som s nim 4 semináre), je to že ten pán je tak trochu debil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako sorry, ale to, co píšu je MŮJ názor a MŮJ postoj k věci. Neměla jsem z MAK pocit, že by na nás chtěl být zlý a tyto "drby" kolovaly normálně po škole hned ze začátku, druháku, jak nám začala fyziola a fakt jsem se ho tím pádem obávala. To, že máš potřebu někoho urážet a psát, že je "tak trochu debil", je zase tvůj názor a postoj k věci, ale já se s ním vůbec neztotožnuji (i když pardon, měl si ho 4x, hurá) a je to taky nesmírně urážlivé. Takže pro příště se s takovými poznámkami raději zdrž komentáře.

      Vymazat
  2. Ahoj, dlho som čakala na článok, ale oplatilo sa, veľmi nápomocné, ďakujeme. Môžem sa opýtať, kde si kupovala tú Lindu ? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že se článek líbí! :) Spousta z vás mi psalo osobní zprávy, ale přeci jen i hezký "anonymní" komentář zahalen "tajemnem" potěší!! :)) Lindu jsem kupovala myslím přes levneknihy.cz, prostě jsem si našla na heurece stránku, kde byla nejlevnější a dostupná a z té jsem ji vzala :) Stála mě cca 1500 Kč, jak jsem psala. Z druhé ruky jsem ji bohužel nesehnala, ale možná je to i dobře :)

      Vymazat
  3. Ahoj :) článek mi moc pomohl, děkuju!!! Máš nějaký rychlo tip co si pořídit za literaturu do chemie? :) díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čauky :) Omlouvám se, že píšu až teď! Nic nepořizuj, jenom vytiskni Nováka jedničku. Ostatní materiály má super biochemický ústav sám o sobě, nic nepotřebuješ :))

      Vymazat
  4. Ahoj, super článek! Letos mě to taky čeká :( můžu se zeptat, jak dlouho ti zabrala příprava na praktickou zkoušku? Mám z ní docela strach.. A je někde seznam úkolů, které po nás budou chtít? Díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čauky, moc děkuji, budu držet palce, pěsti, ale hlavně se toho neboj!! Ta zkouška je normálně zvládnutelná, jako každá jiná!! :) Na praktickou jsem se snažila učit průběžně paralelně s praktiky a opakovat ta stará. Seznam praktik na zkoušku, nám v průběhu semestru dali na IS, ale určitě ho najdeš i na úložištích :) Praktická není nějak extra náročná, když tě to zkouší ten správný člověk, s kterým si sedíš :P :) Ale vesměs musím říct, že jsou tam všichni velice moc hodní a chtějí to dát, není to tak, že by tě někdo chtěl úmyslně vyhodit, to vůbec ne!

      Vymazat
  5. Ahoj, i mě to letos čeká a chtěla bych se zeptat, jak jsi se stíhala učit fyziolu v průběhu semestru, že jsi ji měla taky brzy? :) Pořád jen nějaký protokoly, testy atd. a pak nic jinýho nestíhám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čauky, u mě to bylo hooodně na úkor biochemie - proto jsem ji měla až 4. července. Přes semestr jsem ji prakticky neviděla, na testy se učila velice letmo a zběžně (psala jsem oba dva zápočťáky) no a bohužel pak mi nestačil ani ten měsíc na přípravu, protože jsem byla strašně moc unavená a měla jsem v tom bordel 😊 Přesto toho ale nelituju, mít 30.5. fyzio byl fakt sen 😁 Držím palce!

      Vymazat
  6. Ahoj �� akurát som si kúpila Lindu, ale 5th edition ktorú si odporúčala.. a zistila som teraz ze je už aj 6sta edice.. neviem ako sa z toho učí a či si to porovnavala počas štúdia ale ak áno, myslíš ze sa oplatí vymeniť ju za tu novu edici alebo tam veľké rozdiely nie sú?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čauky, jojo, pozor na to, já články neaktualizuju a logicky ty informace už můžou být staré, takže příště doporučuju googlit dopředu. A upřímně, dost se divím, že se stará edice dá ještě nová sehnat :) Nicméně viděla jsem i novou verzi a změny jsou tam minimální, takže pokud nemáš čas a nechce se ti s tím srát, určitě si nechej starou. Já svou letos prodávala slečně a nemám pocit, že bych jí tím nějak ublížila :))

      Vymazat
  7. ahojky, jsou nekde kontretni otazky ke zkoušce z fyziologie?:) dekuji

    OdpovědětVymazat

Okomentovat