Biochemie I + II

Zdravím vás všechny z prosluněného řeckého ostrova Korfu.
Jelikož je neděle a zítra první školní den, rozhodla jsem se konečně napsat článek o biochemii, i když jsem původně měla v plánu psát o něčem jiném. Vím, že na něj trpělivě čekáte (ale věřte mi, biochemie není takové drama, jako fyziologie), proto jsem si dovolila ji trošku "odbít" a navíc jsem chtěla sdělit své dojmy, až budu mít hotovou zkoušku. Nuže, jdeme na to.

Jo, tam jsem to fakt začala psát, ale víte jak :'D Někdy to prostě nejde...

Omluvte tento infaltivní projev, biochemie je láska ♥

V prvé řadě bych ještě jednou chtěla zdůraznit, že biochemie NENÍ fyziologie. Z biochemie vás nikdo (možná kromě pana docenta T.) nevyhodí pro detail. Tím však nechci říct, abyste biochemii zanedbávali (jako já), protože potom můžete skončit jako já a věřte mi, že nervy byly a příjemné to úplně nebylo. Biochemie je další z předmětů, který je logický, spousta věcí na sebe navazuje a vyžadují se souvislosti. Obecně se tyto dvě zkoušky velice liší od těch, co jste dělali (nebo budete dělat) do teď (anatomie, histologie, biofyzika). Jasně i zde se učíte některé věci nazpaměť (enzymy, kofaktory, cykly, reakce), ale časem zjistíte, kolik věcí se opakuje, je podobných a nakonec vám to nebude dělat takové potíže, jen to musíte všechno důkladně projít.

Doporučuji si zkoušku dát až po zkoušce z fyziologie, protože nálada zkoušejících je pořád tak nějak standardně dobrá a klidná, vyhazují jen opravdu kvůli zásadním neznalostem a jsou velice spravedliví.

Já s biochemií (vlastně s chemií) měla vždycky problém. Neměla jsem ji ráda ani na gymplu (snad jen některé části z ní) a na nutričním jsem z ní umírala a neučila jsem se ji, protože mou prioritou v letním semestru byly - překvapivě - přijímačky. Když jsem se dozvěděla, že nám mají měnit akreditaci, nešla jsem ani na zkoušku, protože by mi ji stejně neuznali a odmítla jsem si kazit prázdniny, takže jsem šla do toho s tím, že jsem "tabula rasa". Tak a teď přímo k předmětu.

Biochemie
  • 3 hodiny přednáška (2 hodiny přednáška)
  • 2 hodiny seminář (3 hodiny seminář)
  • 2 hodiny cvičení (3 hodiny cvičení)
Přednášky

Na přednášky jsem nechodila. Můj zájem o biochemii těžce vyhasínal od samého počátku a v podzimním semestru druháku jsem měla pocit (po úspěšné anatomii, že ano), že mám prázdniny, takže mě k tomu nic nedokopalo. Nedělejte to. Běžte na přednášky kouknout, uvidíte, jestli vám budou vyhovovat a podle toho se sami rozhodněte, zda na ně budete chodit nebo ne a nenechte se ovlivnit blogerkou, která biochemii nakonec opakovala.

Snad jen za zmínku stojí, že na začátku druháku se myslím 2 týdny opakuje "Lékařská chemie" a věci, co byla potřeba znám k přijímačkám, což je takové milé osvěžení, protože si to za ten rok určitě pamatovat nebudete. Od třetího týdne už nastupuje biochemie "na tvrdo" a tam fakt doporučuji dávat pozor a učit se ji průběžně, protože můžete velice zaplakat - je toho moc. Mega mega moc :X

Musím uznat, že tu jsem se zmýlila - PF dráhu jsem nakonec měla velice ráda :) Dokonce jsem si ji chtěla vytáhnout.

Seminář + cvičení

V zimním semestru platí jednoduché rovná se - seminář = cvičení. Je to prakticky úplně to samé. Průběh je takový, že si na každý seminář/cvičení vytisknete předepsaný protokol od biochemického ústavu, který vyplníte podle prezentací / materiálů k semináři (týká se hlavně letního semestru) DOPŘEDU DOMA a budete připravení na danou látku předem. Tato látka se pak probírá na semináři / cvičení formou diskuze a řeší se spíše záludnější otázky než banality. Časem si na všechno zvyknete, ale věřte mi, že není příjemné, když si protokoly nevyplňujete doma a na hodině absolutně nemáte tušení která bije. Sama moc dobře vím, jak je to náročné, kolik to zabere času, když má ten protokol třeba 18 stránek, ale věřte mi, že pokud si to všechno vypracujete doma NEBUDETE toho postupem času litovat. Pokud si uděláte prázdniny (jako já), budete potom před zkouškou velice plakat, protože se vám to bude všechno motat dohromady. Biochemie není jednoduchá a hlavně je jí strašně moc. Ještě jsem se nestihla zmínit, že ve staré akreditaci byly zkoušky z biochemie dvě - a to jedna na konci prvního ročníku (kde nebyla anatomie). Tato zkouška byla obtížnější, více vyhazovací a zahrnovala učivo zimního semestru. Druhá zkouška z biochemie byla v letňáku druháku a byla pouze z té "friendly" fyziologické části (věřte mi, že ten letňák bude lepší!) a nebyla takovým problémem. Jenže my to máme celé dohromady no a samozřejmě je toho strašně moc. Dokonce mi někteří spolužáci tvrdili, že jim přišlo, že je toho víc než na anatomii. Já si to teda nemyslím (možná proto, že se mi to učilo líp), ale biochemie NEPATŘÍ k těm easy - friendly zkouškám, jako třeba histologie (teď zpětně...).

Učte se na semináře a cvika, vyplňujte protokoly a vždy se snažte chytit nit, abyste věděli o čem je řeč! Půjde vám to pak mnohem líp, nebudete se muset tak moc učit na průběžné testy a celkově budete mít dobrý základ před zkouškou - věřte zkušenější :D myslím to s vámi dobře.

Cvičení - letňák


Cviko v letním semestru je už úplně o ničem jiném, protože se konečně chodí do laboratoří a řeší se taková ta klinická stránka biochemie, což je zajímavé a důležité. Musíte dobře znát metabolismus sacharidů, lipidů a proteinů, jaká onemocnění může dysfunkce tohoto metabolismu způsobit a co všechno se může stát - toto využijete v klinické praxi! Už to nebude tak suché jako citrátový cyklus, tak tomu, prosím, věnujte pozornost. Obzvlášť diabetes mellitus a hyperbilirubinemie jsou velice stěžejní záležitostí, o kterou se hodně opírají zkouškové testy. Měli byste tomu perfektně rozumět a garantuju vám, že vás to bude aspoň trochu bavit, protože to už není taková teoretická suchařina (i když je toho taky mega :( ). Občas budete moct něco propojit s fyziologií, což není na škodu, ale dejte si veliký pozor na to, abyste netahali biochemii do fyziologie - fakt to nemají rádi a ne, nezajímá je, že hemoglobin je cyklický tetrapyrrol.


Na cvičení budete potřebovat pláště a přezůvky + speciální protokoly, které opět budou k dispozici v ISu k tisku - do biochemie budete tisknout fakt hodně!

Zápočet za semináře a cvičení je podmíněn 100% docházkou - absenci si musíte nahradit, ale není s tím žádný problém + v semináři musíte napsat dobře průběžné testy.

V zimním semestru se píšou 4 průběžné testy, kdy maximum bodů je 15 - celkem tedy 60 bodů. Dohromady musíte mít minimálně 42 bodů, abyste dostali zápočet bez nutnosti psát zápočtový test. Dá se to zvládnout v pohodě, pokud se na to učíte průběžně :)
V letňáku se píšou 3 průběžné testy - maximální počet bodů je 25 - 75 bodů celkem a hranice je 52 bodů. Času je (dle mého názoru) fakt dostatek, takže se nemusíte bát, že byste to nestíhali.

Nadšená se neučila, a proto si v zimě i v létě napsala zápočťáky. Zápočťák má celkem 30 otázek (jedna odpověď správně) a musíte mít 14 bodů, abyste získali zápočet. Je to průřez celým semestrem, ale vesměs jsou to jen a pouze základy, takže s tím fakt není žádný problém, když si to trošku projdete dopředu. Určitě je ale lepší napsat dobře průběžné testy (které vždy zahrnují látku se cvik i ze seminářů) a mít klídek. Biochemie není nijak zákeřná, jen to chce čas, aby se vám to všechno dobře uložilo do hlavy. Spousta lidí si z ní dokonce dávalo předtermín, což já osobně nedoporučuji, protože na biochemii je fakt mnohem menší šance, že vás vyhodí, když to budete umět.

Z čeho se učit?


Nejlepší z čeho se můžete učit, jsou materiály BIOCHEMICKÉHO ÚSTAVU. V těch prezentacích (když si je stáhnete v .ppt verzi - prezentace) se nacházejí POZNÁMKY (jen v prvním semestru) a ty poznámky jsou ZLATO. Všechno, co po vás budou chtít u zkoušky i kdekoliv jinde je právě tam vysvětleno formou pro debily a ještě navíc. Musíte to z toho pochopit, je to souvisle v textu a fakt suprově udělané!


Prezentace doporučuji důkladně projít jak z prvního tak ze druhého semestru. Alternativou k prezentacím prvního semestru jsou Vypracované otázky z Biochemie I od Honzy Nováka (co bychom bez něj dělali, že?). Tyto otázky najdete v následujícím souboru, který jsem přikládala k jinému článku.

Odkaz ; heslo: seznamLFMU12

Mně osobně se z jeho vypracek učilo lépe než s prezentací (i když jsem je taky z velké části prošla, měla jsem na to čas, hahaha ... a hlavně jsem se na ten druhý pokus už fakt bála. Navíc v jeho vyprackách všechny otázky z té první části ani nejsou, takže to rozhodně není na škodu a měla jsem je vytisknuté už z nutričního). 



Líbí se mi, že je to v souvislostech a není to tak rozkouskované, ale pozor - opět jsou v nich chyby a nepřesnosti. Na první semestr tedy Novák + prezentace BCH ústavu.

Ve druhém semestru využijete krásně PODKLADY K SEMINÁŘŮM - ty jsou nutnost a nezbytnost a jsou fakt krásné a to včetně schémat. Projděte všechny prezentace k přednáškám - důkladně, neskutečně se vám to hodí a projděte si Vypracované otázky do Biochemie II od Honzy Nováka. Tyto otázky NEPROCHÁZEJTE CELÉ (máte je opět v souboru), nejsou tak dobré jako jednička a jsou tam ještě větší chyby, projděte pouze to, co chybí v materiálech Biochemického ústavu!! Jinak čerpejte z oficiálních zdrojů. Něco můžete doplnit z fyziologie (případně z histologie - to časem poznáte) a taky můžete využít Silbernagla. Konec, šmitec, víc NEPOTŘEBUJETE.

Nekupujte ani Ledvinu ani Harpera, je to fakt zbytečné. Nemusíte kupovat Základy lékařské chemie a biochemie - stačí vám jakákoliv středoškolská učebnice chemie nebo internet na procvičení běžných základů a fakt to zvládnete, i když je toho taková kopa.

V neposlední řadě musím velice pochválit Biochemický ústav, protože má materiály skvělé a řekla bych, že si na tom až zakládá a je to vidět. Máte se fakt z čeho učit a je to (na rozdíl od fyzioly) bez problémů, protože PŘESNĚ víte, co po vás chtějí a budou chtít.

Zkouška

Abyste mi věřili, že je toho fakt hodně, přikládám sem seznam požadavků ke zkoušce. Prosím, nelekejte se, ale fakt je toho hodně.

Odkaz ; heslo: chemieotazky

Ale zvládnout se to dá. Zvládli jsme to my (jakožto první ročník), tak to zvládnete též. Základem úspěchu je OPĚT projít všechny otázky a dobře porozumět zimnímu semestru biochemie, který je fakt těžký. Nesmíte mít mezery v kofaktorech a enzymech základních reakcí - na toto si fakt dejte pozor. Raději to tisíckrát zopakujte než abyste to u zkoušky nevěděli, protože na to se vůbec neberou ohledy - jsou to základní znalosti a předpokládá se, že to z vás nikdo nebude muset dolovat. Stejně tak některé vzorce (prakticky všechny u těch základních reakcí a cyklů) musíte umět. Vysypat to i o půlnoci, když bude potřeba. Aminokyseliny jsou nutnost - nezbytnost, tak se to, prosím naučte fakt dobře. Pokud to zmáknete, nebudete mít u zkoušky problém a zkoušející bude zacházet více do kliniky a detailů jen proto, aby vám třeba mohl dát lepší známku, ale pokud bude vědět, že znáte základy, NEVYHODÍ VÁS. Hodně důležité jsou taky regulace cyklů - aktivátory a inhibitory, zároveň musíte chápat, proč to tak je a proč je daná látka inhibitor a daná aktivátor. Všechno se vám to časem v hlavičkách začne spojovat, hlavně v návaznosti na letní semestr biochemie, který je značně komplexní a věnuje se tělu jako celku, nikoliv biochemii buněčné.

Samotná zkouška se skládá ze dvou částí - z testu a z ústní části.



Test

Já se testu bála hodně, protože když jsem byla na nutričním, šířily se o něm strašlivé zvěsti a navíc taková perlička - biochemický ústav je snad jediný, který kouká přesně na vaše chyby v tom testu a probírá je s vámi před ústní částí zkoušky, což je fakt na prd. Logicky - když si nejste otázkou jistí v testu a dáte špatnou odpověď, nebudete to vědět ani za půl hodiny na ústní, pokud se na to ovšem nepodíváte.
Test obsahuje celkem 25 otázek a na postup k ústní musíte mít minimálně 14 bodů. Nevidí to rádi, dokonce jsem od paní profesorky slyšela, že minimum na úspěšné zvládnutí zkoušky je 18 bodů, nicméně znám lidi, kteří normálně ústní zvládli i s počtem bodů 14 nebo 15. Dále záleží na tom, jaké konkrétní chyby v testu uděláte, protože není chyba jako chyba. Když popletete kofaktor reakce (jestli je to NADH + H+ či NADPH + H+), nikdo vám za to až tak hlavu neutrhne, i když..., ale pokud dáte špatně markery nějakého důležitého onemocnění - což je vlastně to, co si máte z biochemie odnést do kliniky, průšvih je na světě a budou se v tom nimrat do té doby, dokud to z vás správně nevydolují správnou odpověď a samozřejmě zjistí, pokud jste některé otázky vynechali a nevíte, která bije a to může být fakt nepříjemné.

Když jsem šla na zkoušku z biochemie poprvé, neměla jsem dobrý přehled v celém tom průřezu a taky jsem byla strašně unavená a dá se říct, že úplně mimo a tak se stalo, že jsem vstupní test o bod nenapsala. Byla jsem fakt ráda, protože kdybych ho napsala i na minimum, zažila bych si před ústní torturu v podobě rýpání se ve všech těch otázkách, které jsem měla špatně a to se mi fakt nechtělo zažít. Totiž, když vás vyhodí z ústní, připadáte si jako větší blbec než když nenapíšete test. Pokud nenapíšete test, je to sice zbytečně promrhaný pokus, ale asi vám to mělo něco říct. 

V biochemii se test píše vždycky!! I když ho napíšete a vyhodí vás od ústní, na dalším pokusu ho musíte psát znova!!

Test není nijak těžký, neliší se principem od zápočťáků a průběžných testů, nicméně je to takový průřez učivem z celého roku a úplně lehký není. Musíte u něj taky přemýšlet, nemáte ty odpovědi hezky naservírované, ale napsat se to rozhodně dá. Abych pravdu řekla, nepřišlo mi, že by tam bylo tolik otázek ze cvičení, jak je uváděno v sylabu předmětu, ale to je asi individuální. Připravte se na to, že se v testu vyskytne vždy nějaký výpočet, případně multiple - choice otázka, ale není toho moc, fakt jen občas něco maličko. Testu se nebojte a snažte se ho napsat co nejlépe. Pokud to budete umět a budete mít dobrý přehled, nemáte co řešit. S výsledkem 20 - 25 bodů se v tom bude rýpat málokdo, většinou jen za předpokladu, že byste tam měli nějakou zásadní chybu v něčem, co je potřeba do kliniky.

Ústní část

Pozor změna - na rozdíl od všech ostatních zkoušek, na biochemii táhnete otázky 3. Zatím se na většině zkoušek táhly otázky dvě (biofyzika, histola, fyziola), ale na biochemii je to jinak. Je důležité projít každou skupinu zvlášť, i když skupina 2 a 3 zahrnuje učivo letního semestru a je to dost sobě blízké, nemuselo by to být ani rozdělené, jen by toho pak bylo moc. Z té "horší", první části, se táhne pouze jedna otázka, což je fakt super, až se to budete učit, věřím, že si na mě vzpomenete.

Po testu, který se píše na Biochemickém ústavu A16, vás zavolá asistent/ka opět do té místnosti, kde se psal test. Tam rozdělí vaše karty na hromádky a ke každé hromádce náhodně přiřadí zkoušejícího. Podle toho víte, ke komu půjdete a nemáte možnost to nějak ovlivnit. Pak si vás zkoušející zavolají do místnosti, kde normálně probíhají semináře. V té místnosti si 1. taháte otázky, 2. píšete přípravu, 3. zkouší se - jo, mají to fakt DEBILNĚ vyřešené, protože se překřikujete jeden přes druhého (vemte si jen, když je plná kapacita termínu 25 lidí a zkouší 5 doktorů, to je potom fakt pecka) a není to nic moc, protože se kolikrát na přípravu nemůžete dobře soustředit. Je fajn o tom vědět dopředu, ať jste na to připravení.

Samotné zkoušení trvá takových 20 - 40 minut, podle toho, jak to umíte. Je to hodně formou dialogu, zkoušející se doptávají na různé věci a snaží se zjistit, jestli tomu vážně rozumíte, nebo to máte jen naučené, takže vyžadují to jisté míry souvislosti, ale rozhodně nechtějí vyhodit pro detail. Jak říkám, nejsme na fyziologii. 

V konečném součtu musím biochemii hodnotit jako zkoušku příjemnou a nyní vám sem vložím dojmy, které jsem měla hned po ní.

Děkujiii!! :) Dneska zkoušel doktor S., doktorka P. a profesorka. Po testu nás rozlosovala asistentka (dala karty na 3 hromádky a poslepu přiřadila jména zkoušejících). Šla jsem na řadu druhá a slyšela jsem, jak doktor S. zkoušel holčinu přede mnou a taky jsem slyšela, jak zkoušela doktorka - nechtěla bych k ní. Opravdu platí to, že je docela náladová, slečnu dost drtila (to je esenciální znalost, nesouhlasím s vaším tvrzením,...) a hned na začátku jí dost zvozila na testu (měla asi míň bodů, nevím...), ale nakonec jí dala teda "slabé" éčko, takže ji pustila, což je hlavní :) Doktor S. byl fajn, ale na můj vkus trošku suchý, moc mě nenaváděl. Když se na něco zeptal a já jsem nevěděla a snažila se nějak odpovědět, tak mi nedal radu atd., jen na mě koukal a pak řekl, že je to špatně, nebo že to nemyslel :D To mi vadilo. Ale hodnotil spravedlivě a objektivně. U té třetí otázky už šlo vidět, že se s tím moc zdržovat nechce, takže to jsme jen tak vesměs probrali, a když viděl, že mám přehled, tak řekl, ať mu dám index. Dost mě podusil na těch aminokyselinách :D Jinak doktor S. vůbec testy neřešil (neměl u sebe počítač, takže asi proto, protože mi zase někdo říkal, že na některém termínu to hrotil úplně mega...). Profesorku jsem zkoušet neslyšela, protože tam ještě nebyla, když jsem já byla na potítku a na řadě, takže její holky musely čekat. Test byl úplně v pohodě (měla jsem 21 bodů). Když máš přehled, tak to prostě dáš, nejsou tam vůbec žádné záludnosti :) O ostatních víc bohužel nevím :( Ale mám zprávu od profesorky T., že více termínů než je teď se připisovat nebude (což je teda pěkně na hovno!, dnes 3 lidi nedali test, ale fakt byl v pohodě...), a od paní H. ze studijního zase vím, že se letos výjimky dávat nebudou a ani se nebudou rušit prerekvizity, takže kdo nemá biochemii nebo fyziolu jde do meziročníku. Tak se drž!!! Věřím, že to zvládneš :)

Psala jsem to jako odpověď na dotaz, jaká byla zkouška pro člověka, který měl ještě zkoušku před sebou. Jo a tohle jsem si vytáhla:

1. Základní rysy biosyntézy hemu - výchozí struktury pro syntézu, vznik porfobilinogenu, vznik uroporfyrinogenu III, další úpravy postranních řetězců, vznik hemu. Porfyrie.
2. Přeměny aminokyselin v různých fázích metabolismu (resorpční fáze, hladovění, vysokoproteinová dieta, hyperkatabolický stav, nedostatek bílkovin ve výživě)
3. Intracelulární receptory pro hormony, aktivace a účinek, Příklady.
A pokud máte zájem přečíst si ještě další dojmy, které jsem tu nevypsala, můžete kouknout i zde.

Nebyla to taková hrůza :) Ale byla to chemie. Moje nenáviděná chemie je konečně navždycky za mnou, hurá, sláva, radujme se!!! Já už to fakt nechci nikdy ani vidět (i když je mi jasné, že mě to zase jednou hezky dožene). 

Doufám, že vám bude článek nápomocný a omlouvám se, že jste na něj čekali takovou dobu, napsat to není taková prdel, jak se může zdát. Na závěr se rozloučíme jednou tématickou písničkou a mikrobiologii zdar!! 

#StayNadšená


Komentáře

  1. Skvělý článek, moc mi pomohl, děkuji! :)

    OdpovědětVymazat
  2. chci se jenom zeptat, zápočťáky ze seminářů jsou formou abcd, nebo jsou tam i otevřené odpovědi? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen výběr A-E myslím a ty otázky byly hodně podobné (až bych řekla stejné) jako průběžné testy, takže je hodně dobré se zamyslet nad tím, co bylo v průběžných testech a to se jakoby naučit 😊 Není to těžký test a hranice je nízká, nemáte se čeho bát.

      Vymazat

Okomentovat