Budoucí nutriční terapeutky píšou o svém oboru

Poprosila jsem své úžasné a skvělé bývalé spolužačky, aby napsaly pár slov k oboru Nutriční terapeut pro ty, co mají zájem tento obor studovat. Je to psané opravdu jejich očima, nezaujatě a s tím, že se opravdu chtějí stát nutričními terapeutkami a vykonávat tuto profesi a můžu říct, že obě dvě bych z fleku doporučila, protože jsou to moc šikovné holky, které mají o stravování veliký zájem! Tak doufám, že se vám článečky budou líbit a omlouvám se, že odbočuji od tématu :)
Pokud byste znali někoho, kdo se o tento obor zajímá, určitě mu článek přepošlete.

http://curiositysip.com/wp-content/uploads/2015/11/Fruit-19.jpg



Ahojte! Aby som sa predstavila, ja som jedna zo spomínaných spolužiačok, budúcich nutričných terapeutiek (dúfajme :D). Bola som poverená napísať svoj názor na náš odbor. Takže takto to vidím ja :)
 Nebudem vám klamať. Väčšina z toho, čo ste si prečítali, je tvrdá realita. Nie je to žiadna prechádzka ružovou záhradou, pretože zvládať toľko predmetov, a na konci xy skúšok a kolokvií, nie je jednoduché. Niektoré predmety sú zbytočné, oberajú vás o čas, a nedovoľuj vám pripravovať sa na tie dôležitejšie.
Nikoho však nechcem odrádzať! Je nás veľa,ktorí sme to tam vydržali,tak to predsa nemôže byť také zlé ;) Prvý ročník je však veľmi zložitý a všeobecný. A áno, úplne ako stvorený pre budúcich medikov. Máte z toho zmiešané pocity, a demotivácia k nim určite patrí. Je isté, že na to, aby ste  sa nedali odradiť, musíte vedieť, že toto je presne ten odbor, ktorý vás zaujíma, a chcete sa mu venovať. V mojom prípade to je samozrejmé, preto som odhodlaná vydržať, nech sa deje čokoľvek.
 Chcela by som tiež skrášliť vaše predstavy o spomínanom víkendovom varení :) Ono to vôbec nebolo také zlé, pokiaľ neberieme do úvahy vyučujúcu. Naučíte sa všelijaké zaujímavé recepty, vyskúšate si ich, a aj sa tam spolu zabavíte. Najlepšie bolo určite kváskové pečenie. Na starosti nás mala bývalá študentka nášho oboru. Dozvedeli sme sa podrobnosti o pečení kváskového chleba, vyskúšali sme si ho, a domov sme si niesli výborné bochníčky.
Ešte spomeniem prax ktorej sa už naša budúca medička nezúčastnila :) Rozhodne to nebolo také zlé, ako sme očakávali. Celý semester sme nespávali od strachu (dobre, možno trošku preháňam ;) ), že nás čaká týždňové umývanie riadu. Namiesto toho sme však týždeň strávili v kancelárii  nutričných terapeutiek, kde sme mali sme možnosť vidieť, ako to u nich funguje.
           Už máme rozvrh na budúci semester, a musím povedať, že už sa teším. Síce predmetov je znovu ako na******, ale už z názvu viete povedať, že sú pre nutričných terapeutov. Takže tretí semester bude konečne k veci.
        Na záver by som len chcela dodať, že treba pevné nervy, odhodlanie,a všetko ide ;)

a druhý

Kamarádka mne požádala, zda bych mohla napsat pár vět k oboru, který studuji a tak je tu tedy malý článek ode mne na toto téma.

Už je to rok, co jsem nastoupila na lékařskou fakultu v Brně a to na obor nutriční terapeut. Tenkrát před těmi 12ti měsíci jsem byla naprosto u vytržení, že jsem se dostala! Byl to můj sen.

Když jsem na gymplu začala přemýšlet, co bych chtěla dělat za povolání a kam se dál ve studiu ubírat, jako první mne napadla psychologie, která mne tou dobou hodně zajímala a zajímá pořád. Ovšem, to, co mne na psychologii přitahovalo, byla jen malá část a zbytek a vůbec celá cesta k tomu být psycholog, mne vůbec, ale vůbec neoslovila. Dějepis a ZSV jsem nesnášela (ikdyž, buďmě upřímní, bylo to hlavně kvůli vyučujícím).
V tu dobu mne ale také začala velmi silně zajímat zdravá strava a cvičení. Pohltilo mne to natolik, že jsem pak na téma léčebné výživy psala i seminární práci a začala vymýšlet různé projekty a zapojovat do zdravého životního stylu i své okolí.
A co se nestalo, jednoho krásného večera na mě známá vyhrkla „A proč nejdeš studovat nutričínho terapeuta?“
Do té doby mne to ani nenapadlo. Divné, že.
Od toho večera jsem měla jasno.
Uplynulo pár let a já se celá vytřesená přihlásila na 3 vysoké školy oboru nutriční terapeut a začala pořádně makat na chemii a biole, protože jsem si připadala jako pětileté děcko, co se vědomostí v těchto oborech týče.
A helemese, ono jsem to zvládla.
Nadšení bylo velké, ale věděla jsem, že to bude dřina a byla jsem na to připravená. Motivace byla a je obrovská a já prostě vnitřně cítím, že tohle je pro mě, že tohle je to, co chci dělat.
Hodně mým spolužákům se styl výuky na naší škole nelíbí a musím se přiznat, že mě také, ale s tím rozdílem, že já jsem to prostě čekala. Je to takové všude. Na střední to tak bylo a já si zvykla a připravila se na to, že na vejšku nemůžu jít s růžovýma brýlema na nose.
Samozřejmě by se toho dalo a MĚLO ohledně výuky spoustu změnit! Ale co zmůžeme... myslím, že je lepší se s tím smířit, zatnout zuby a jít dál, než se tím zbytečně nechat otrávit. Jasně, taky mi to leze na nervy, ale nemusí zas tolik. :)
Výuka u nás probíhá dle mého názoru hodně zastarale a klasicky, což je v tomto oboru přesně to, co by být nemělo. Zdravý životní styl se rychle rozvíjí a vědecké poznatky se mění každým dnem o 360 stupňů. Jako základ je to dobrý, ale tlačí do nás tolik zbytečných informací okolo, že to snad ani není možný. Místo toho by bylo mnohem lepší výuku modernizovat, obohatit. Zdravá výživa je přece tak zábavná, lidské tělo samo o sobě, jak funguje, jak reaguje na okolí, na stravu, na mysl... Doufám, že jednoho dne se dočkáme nějaké změny v českém školství celkově a zejména u tohodle oboru.
Jak jsem psala, výuka mne kolikrát zklamala, znechutila, nudila, otrávila, ale i bavila a přišla mi užitečná. Zatnula jsem zuby a prostě jsem se učila a učila až se mi z hlavy kouřilo. Protože vím, že i přesto, že je to těžké a že mi to zabere spoustu času, je to přesně to, co chci studovat a neumím si představit, že bych studovala něco jiného. (tedy v ČR :D)
Hlavně si myslím, že je to dost o přístupu vyučujících. Tolik by se toho dalo změnit. Tolik předmětů by mohlo být skvělých a přínosných. Bohužel to tak v některých případech není. Mě osobně přišla užitečná hlavně biochemie, lékařská chemie, fyziologie (ta méně, protože v podstatě to bylo přečíst si 400 stránek a čus) apod., naopak úplně k ničemu mi přišly předměty jako pedagogika, technologie přípravy pokrmů a nebavila mne mikrobiologie (až asi na 2 přednášky). Jsem toho názoru, že výuka by měla být v našem oboru koncipovaná jinak, někdy jsme zabíhali až do hodně velkých detailů, někdy do nás cpali informace, které byly naprosto mimo, ale také samozřejmě i to, co potřebovat budeme. Každopádně všechno zlé je pro něco dobré a snad si z tohoto můžu (můžeme) vzít alespoň zkušenost.


Holky, ještě jednou vám strašně moc děkuji a doufám, že pro vás bude článek také přínosný :)

Komentáře

  1. Ahojte, mohli by ste zverejniť rozvrh v 1. ročníku, aby som mala predstavu ako to asi vyzerá :) ďakujem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky, obávám se, že rozvrhy už bohužel nikde nemáme :( Zkusím se poptat holek a kdyžtak mi prosím napiš do emailu - zatimnadsena1@gmail.com :)

      Vymazat
  2. Ahoj, chtel bych se zeptat, zda na oboru Nutricni terapeut jsou aj kluci? Diky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky :) Víš co, ono je to tak... Dietní sestry byly vždy ženy, proto i nutriční studují většinou ženy. Ale výjimky potvrzují pravidlo. V ročníku, kde jsem byla já byli dva kluci z nichž jeden pak odešel na medinu. Myslím si, že by bylo super začlenit do tohoto oboru i chlapy, které to fakt baví, protože mají takový zase jiný náhled na věc než baby :) Takže pokud se o výživu zajímáš, směle do toho!!

      Vymazat
    2. Ahoj, dekuji ti za odpoved, prave me zajima otazka zdrave vyzivy a tak, ale nebyl jsem si jisty, jetli na chlapy tam nebudou blbe koukat :) hezky zbytek leta ti preji :)

      Vymazat
    3. Nene, to se určitě nemusíš bát, přijde mi, že jsou spíš rádi, když jim tam přijde chlap :)

      Vymazat

Okomentovat